Waar het hart van vol is……

Nog exact 45 dagen vooraleer we op reis vertrekken . Joepie, al is er altijd een kleine en blijvende angst, dat het niet zou kunnen doorgaan. Dat heb je als de schoonouders, tegen de vertrekdatum 94 en 96 oud zullen zijn. Maar goed, we blijven hopen en dromen.

En tijdens al dat dromen, heb ik sinds een paar maanden een fb-groep ontdekt, “Mauritius, we love it”. En ja, ik vergaap me daarop, ik lees de vragen die mensen stellen, want er zit vaak iets bruikbaar voor onszelf in. Zo kwam ik aan de weet, dat je best bij aankomst een telefoonkaart koopt, omdat je je anders blauw betaald, om even op internet te gaan , als er geen wifi is. Ik weet ondertussen , dat de Oostkant van het eiland, heel winderig is, en veel koeler in onze Belgische zomermaanden. Ik stelde zelf ook vragen, op zoek naar een taxichauffeur, ,prijzen vergelijken en dan een compromis maken bij wie je je het beste voelt. 90 procent van de gestelde vragen, zijn heel interessant, om even mee te volgen. Maar dan heb je de bloopers waar de Mauritianen , heel sarcastisch op reageren, of met humoristische kwinkslagen, want gevoel voor humor hebben ze wel, al wordt de humor soms misbegrepen en kan het al eens in het verkeerde keelgat schieten.

Zo zijn er de honderden vragen over het weer, wat ik begrijp. Willen we niet allen, mooi weer als we op reis gaan. Maar mensen stellen ook eens onnozele en overbodige vragen. Ik soms ze hier even op :

-Wanneer zal het stoppen met regenen? Euh, niemand heeft een glazen bol .

-Wanneer zullen we eens een dag zonder wolken hebben??? Heel weinig, M. Is een tropisch eiland, heel groen, en dan kan je al raden, dat het daar toch geregeld regent. het is een microclimaat, dus, meestal wel wolken op de instagramfoto

-Ik wil zwemmen, met schildpadden, Dolfijnen of met walvissen! Damn, helemaal niet diervriendelijk, rijke toersisten die daar alles voor over hebben. Laat die dieren met rust. Om de toeristen te plezieren, varen de bootjes vaak veel te dicht, waardoor schildpadden vaak gekwetst worden door de boordmotor. Neen , alles zou niet te koop moeten zijn. Je kan er in een dierentuin zelf wandelen met leeuwen, weliswaar om kiekjes te nemen, voor de instagrampagina. De slimme locale burgers, spelen daar graag op in. Neen, wij doen daar niet aan mee!

-Mijn zoon popelt om te kunnen jetskieën! Euh, neen, jetskie zijn niet toegelaten om het koraalrif te beschermen.

-Er zijn te vezel Mauritiaanse gerechten op het buffet! Deuuh!

-Waar is er een Mac Donald op het eiland???

Ik zoek een winkel van Ralph Lauren, mijn man en mijn dochter hebben een t shirt nodig. ( Misschien eentje op de plaatselijke markt kopen , als het dringend is )

-Zijn er ook markten met allemaal valse kledingmerken, zoals in Turkije. Geen idee, maar M. is niet te vergelijken met Turkije.

-Het zand is niet wit genoeg! Een dame schreef dat ze zo ontgoocheld was, omdat het zand niet wit genoeg was en er liggen groene slierten op het zand. Tja, zo vervelend 😉 !

-Er staat geen halfliggende palmboom in het hotel, die wel op de folder stond. Euh, geloof niet alles wat het internet of een folder toont! Oei, geen foto’s voor het instagram, liggend op een palmboom, wat jammer toch, haha.

-Moet ik pampers meebrengen voor mijn baby of moet ik die daar kopen? Aja Madam, want er zijn hier geen baby’s en als ze er al zijn dan dragen ze strooien pamperkes.

-Ik zoek een blanke taxichauffeur. Ja, als je chanche hebt , vind u die wel, maar de meeste inwoners, zijn zwart, indisch of Aziatisch, alleen de minderheid is blank.

-Hebben ze in de winkels, Heinz tomatenketchup, idem, met bonen in tomatensaus, of een bepaald merk kindervoeding. je zit hier niet in de brousse madam, er zijn ook supermarkten!

-Wat is beter, Mauritius of de Malediven? Totaal niet vergelijkbaar, M. is een tropisch eiland met een diverse bevolking. In de Malediven zit je meestal op een eiland waar een hotel op staat en waar er verder niets op staat , ( maar het zand is wel heel wit 😉 )/

-We zien de zonsondergang niet ,zittend op het terras van het hotel. Aneen, jullie zitten aan de Oostzijde, daar gaan geen zonnen onder.

-Aja en ik zou de beste nog vergeten! Er zitten veel te veel zwarten aan het strand! Deuh, alle stranden zijn vrij voor iedereen. Ook bij de duurdere hotels. Je mag er als niet- verblijver wel niet in de zetels liggen en zo.

Mensen zijn blijkbaar niet goed geinformeerd voor ze vertrekken, of als ze al geboekt hebben. En de toeristen zijn enorm veeleisend. Sommigen zoeken een hotel, met een mooi strand, lekker eten, grote mooie kamers, goeie service, maar max 100 euro per kamer. Ze verwachten een 5 sterrenhotel, maar willen betalen voor een 3 sterrenhotel. er kan ook te veel info zijn! De taxichauffeurs, moeten opboksen tegen mensen die illegaal voor taxichauffeur spelen, of voor gids of. Ze willen voor alles de goedkoopste prijs en dan verschieten ze, dat hun privébootje die ze hebben ingehuurd, de charme niet heeft , die ze verwacht hadden. Meerdere keer las ik ook vragen als, “Welk is het beste hotel op Mauritius” zonder erbij te zetten in welke prijsklasse, of het aantal verwachte sterren. Wie zal oordelen welk hotel uiteindelijk het allerbeste is? Of mensen hebben al geboekt , vooraleer ze reviews vragen over een bepaald hotel.

Wat mij momenteel zorgen baat, is dat er veel gevallen zijn van “dengue” een ziekte , verwekt door een exotische muggensoort. Ik moet nog naar de apotheek om de beste muggenspray of zo met het grootste percentage ” deet ” er in. Geen idee wat deet precies, maar als het helpt ben ik al heel tevreden. Morgen nog eens langs de huisdokter, om een lijst met de medicamenten die ik bij mij zal hebben, ,op te maken. Dat is altijd het zekerste als je met medicatie reis. Ik heb geen zin om valselijk beschuldigd te worden voor drugshandel! Onze huisdokter was vorig jaar zelf in Mauritius, misschien heeft hi nog goeie tips tegen “denguefever”. Ik las al vanalles, tips zoals een maand vooraf vitamineB beginnen nemen onder andere. Op onze derde dag gaan we door een stukje bos, waar we een liefdesboom gaan plaatsen. Dit ten voordele van het herstellen van de bossen van vroeger, een stukje althans. Want de ebbenbossen zijn gerooid geweest door diverse kolonisten. Indertijd werden er toen maar tropische planten ingevoerd om in de plaats van de verdwenen ebbebomen te zetten. Een organisatie probeert opnieuw de originele planten en bomen van vroeger terug te zetten. En zo mogen wij hopelijk een klein ebbenboompje plaatsen, voor de luttele prijs van 50 Euro. je krijgt er kleine ceremonie voor in de plaats met hapjes en een drankje. Een jeepmini)safari, een begeleide wandeling. En last but not least, een boompje met je eigen label op. Ik zal het geweldig fijn vinden om een ini-mini- plaatsje met mijn eigen boom op, te hebben. Ik zie daar heel erg naar uit. Tja, een mens mag ook eens rare dromen hebben, nietwaar.

Bon, ik moet maar eens beginnen met een lijstje maken wat er voor onze reis nog moet gebeuren.

7 gedachten over “Waar het hart van vol is……

  1. Wat een ongelooflijke leuk en spannend vooruitzicht! Dat wordt de reis van jullie dromen.
    Zo’n forum kan interessant zijn om veel te weten te komen. Ze zeggen dat dolle vragen niet bestaan!? Hum!

    Like

  2. Die reis komt razend snel dichterbij. Die is jullie van harte gegund!
    Heerlijk lijstje met domme vragen. Wat zouden mijn vingers kriebelen om er stuk voor stuk domme antwoorden op te geven 🙂
    Veel voorpret gewenst!

    Like

  3. De mensen op de groep houden zich niet in hoor. Vooral de Mauritianen zelf geven meestal heel sarkastische antwoorden . Die dame die schreef dat ze zwaar ontgoocheld was dat het strand niet wit genoeg was. Kreeg er van langs hoor. De toeristen verwachten soms dat alleen zij zouden mogen genieten van de stranden en zo. Vroeger waren reizen naar daar onbetaalbaar voor werkmensen zoals wij. Nu zijn daar een pak goedkopere hotels. Maar veel toeristen verwachten dat ze in een drie sterrenhotel zelfde service krijgen als in een 5 sterren. Dat marcheert niet he

    Like

Plaats een reactie